סאטיבה או אינדיקה- מה עדיף ומה ההבדלים ביניהם?

קנאביס על רקע של עץ

סאטיבה ואינדיקה הם שמות המתייחסים לשני זני הקנאביס העיקריים. קיימים עשרות זנים וסוגים של קנאביס, בעלי השפעות שונות, בוטניקה שונה ואף מראה אחר, אולם רוב הסוגים/זנים יוצאים משני זני האם האלו. בעשרות השנים האחרונות עם התרחבות חקר הקנאביס, מדענים הצליחו לבודד את רכיביו ולייצר ממנו זנים היברידיים- כלומר כאלו המערבבים את שני זני האם. היום קשה להבחין בין שני זנים אלו בשל ההכלאות, אולם התעשייה והצרכנים עדיין ממשיכים את החלוקה המסורתית. 

  • מהם זני קנאביס?
  • מהו זן סאטיבה?
  • מהו זן אינדיקה?
  • סאטיבה ואינדיקה-מה ההבדלים בין שני זנים אלו?

מהם זני קנאביס?

זן קנאביס משמעו ריחו, צבעו, רכיביו והשפעתו על הצרכן. קיימים עשרות סוגים של זני קנאביס. ההבדלים ביניהם נוגעים בתחומים רבים, אבל מהזווית של הצרכנים, מידת השפעת הקנאביס עלינו וסוג ההשפעה, תלוי בהרכב קנבינואידים בצמח או בזן הקנאביס.  זני הקנאביס השונים והמגוונים נולדו במקור משני זני האם סאטיבה ואינדיקה, אולם שנים רבות של הכלאות והשבחות של שני זני האם המקוריים- סאטיבה ואינדיקה, הולידו סוגי קנאביס היברידי, אשר קשה להתייחס אליהם כאל זני סאטיבה ואינדיקה המקוריים. 

מהו זן סאטיבה?

הסאטיבה מגיעה במקור ממזרח יבשת אסיה, רוסיה וקזחסטן, והיא הזן הקדום ביותר של קנאביס. היא גדלה באזורים חמים ולחים מאוד. מאחר שזן זה שהתפתח בתנאי אקלים קשים, הוא עמיד יותר לטמפרטורות גבוהות ולאחוזים לחות גבוהים, ולכן מתאים לגידול גם בתנאים הישראליים. ב-1753, הבוטנאי קרלוס לינאום, פרסם מדריך צמחים ובו הופיע לראשונה זן סאטיבה. מלשון המילה הלטינית סטיבום, מבויית. סאטיבה נחשב למרומם, ממריץ ומתאים לצריכה בשעות היום. זאת משום שהוא מכיל אחוזים גבוהים של THC, הרכיב הפסיכואקטיבי בקנאביס ואחוזים נמוכים של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ובעל סגולות רפואיות רבות.

מהו זן אינדיקה?

מקורו של זן זה, בהרי ההינדו קוש בהודו, נפוץ גם בפקיסטן ואפגניסטן. הא התפתח  באזורים קרים והרריים. פירוש שמו בלטינית הוא, "מהודו". הוא פורסם לראשונה על ידי בוטנאי צרפתי בשם ז'אן למרק. למרק הבחין כי זן זה דחוס יותר, רחב עלים ונמוך יותר מזן הסאטיבה והוא למעשה נראה כמו שיח.  האינדיקה מכיל אחוזים גבוהים של CBD, הרכיב שאינו משנה התודעה בקנאביס ואחוזים נמוכים יותר של THC הרכיב הפסיכואקטיבי בצמח.  לכן מיוחסות לו  תכונות מרגיעות, מרדימות ומפחיתות חרדה ולכן הוא מתאים יותר לצריכה בשעות הערב ולפני השינה.

 סאטיבה ואינדיקה-מה ההבדלים בין שני זנים אלו?

החלוקה המסורתית של זני קנאביס אינדיקה וסאטיבה, רואה בסאטיבה זן ממריץ ובאינדיקה זן מרגיע ומרדים. אבל, חוקרים ומדענים אינם מאמינים בחלוקה הזו וטוענים כי היא אינה רלוונטית לימינו. זאת משום, שמרבית זני הקנאביס כיום הם היברידיים, כלומר זנים איכותיים שעברו הכלאה והשבחה של שני זני האם. לכן, ישנן  סאטיבות שירגיעו ויגרמו לנמנום, לעומת אינדיקות שיעוררו אתכם. כך שלמעשה ההבדלים בין הזנים הללו כיום נוגעים בעיקר לבוטניקה של הצמח (מחזורי פריחה, מראה פיזי). ההשפעה תלויה בהרכב החומרים הפעילים ומינונם. כך, קנאביס רפואי עשיר THC ובעל אחוזים נמוכים של CBD, מתאים  לחולי סרטן, לסובלים מכאבים, משרירים תפוסים ומהפרעות תיאבון. קנאביס עתיר CBDו-THC, יעיל להפחתת חרדה, לטיפול באינסומניה, בטרשת, פרקינסון ועוד.