סאטיבה ואינדיקה- מהם ומה ההבדלים ביניהם?

שיחים של קנאביס

עשרות שנות מחקר של קנאביס גרמו ליצירת הכלאות בין זני הקנאביס השונים, הכלאות שהולידו זנים היברידיים. כלומר, כאלו המשלבים בין זני הקנאביס השונים. חוקרים זיהו עד היום מאות זנים של קנאביס, אולם רובם מגיעים משני זני האם- סאטיבה ואינדיקה. הזנים ההיברידיים שמשווקים היום על ידי תעשיית הקנאביס, הם זנים המשלבים אינדיקה וסאטיבה, אולם הממסד הרפואי וגם צרכנים רבים, עדיין שומרים על ההבחנה בין סאטיבה לאינדיקה. מהו כל זן ומה מאפיין אותו? האם יש ביניהם הבדלים? 

  • הכירו את אינדיקה
  • הכירו את סאטיבה
  • מהו הזן ההיברידי? 
  • איזה זן עדיף, סאטיבה או אינדיקה?

הכירו את אינדיקה:

מקורו של אינדיקה ביבשת אסיה. מהרי ההינדו קוש בהודו, בעבר נפוץ גם בפקיסטן ואפגניסטן. זן קנאביס זה גדל והתפתח באזורים קרים והרריים, לכן הוא חזק יותר ועמיד בפני מזג אוויר סוער. פירוש שמו בלטינית הוא, "מהודו".הוא פורסם לראשונה על ידי בוטנאי צרפתי בשם ז'אן למרק, שאפיין אותו כזן דחוס, רחב עלים ונמוך, אשר מראהו כשיח. זן האינדיקה מכיל אחוזים גבוהים של CBD, הרכיב שאינו משנה התודעה בקנאביס ואחוזים נמוכים יותר של THC הרכיב הפסיכואקטיבי בצמח. בשל כך השפעתו מרגיעה, מרדימה מפחיתת חרדה. הוא נחשב לבעל סגולות לטיפול בחרדה, אינסומניה, טרשת נפוצה פרקינסון ומומלץ לצריכה בשעות הערב, לפני השינה. 

הכירו את סאטיבה:

גם המקור של סאטיבה, ביבשת אסיה. הוא גדל והתפתח ברוסיה וקזחסטן והוא הזן הקדום ביותר של קנאביס. הוא גדל באזורים חמים ולחים מאוד ולכן הוא עמיד לתנאי אקלים קשים: טמפרטורות ואחוזי לחות גבוהים. ב-1753, הבוטנאי קרלוס לינאום, פרסם לראשונה זן זה, במדריך צמחים. סאטיבה, מלשון המילה הלטינית סטיבום שפירושו מבויית. זן זה  מכיל אחוזים גבוהים של THC, הרכיב הפסיכואקטיבי בקנאביס אחוזים נמוכים של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ובעל סגולות רפואיות רבות. בשל כך, הוא בעל השפעה ממריצה, מעוררת ומתאים לצריכה בשעות היום. 

מהו הזן ההיברידי?

עשרות שנים של מחקר קנאביס, הצליחו להביא ראיות מדעיות רבות אודות סגולותיו הרפואיים והשפעותיו השונות. עם הצטברות הראיות המדעיות והשתכללות הטכנולוגיה, נוצרו הכלאות רבות בין סוגי וזני קנאביס שונים, במטרה להשביח את הצמח ולמקסם את השפעותיו וסגולותיו הרפואיים. הכלאות אלו יצרו עשרות זני קנאביס היברידיים. זן קנאביס היברידי,  הוא כינוי לזני קנאביס שעורבבו יחד ויצרו הכלאות חדשות. הערבוב נעשה בין שני זני הקנאביס העיקריים- סאטיבה ואינדיקה וכן גם עם זן קנאביס נדיר יותר, רודראליס, אשר מכיל כמות זעירה של THC ו-CBD, שני קנבינואידים המרכזיים בצמח. כיום כבר קשה מאוד להשיג זן קנאביס מקורי, סאטיבה, אינדיקה או רולדיס, ורוב הזנים מעורבבים. עם זאת, הממסד הרפואי, חברות הקנאביס והצרכנים שומרים על החלוקה המסורתית ומחלקים את הזנים לפי לפי החלק היחסי של סאטיבה או אינדיקה בזן.

איזה זן עדיף- סאטיבה או אינדיקה?

התשובה תלויה במספר גורמים: מהי הסיבה הרפואית בגינה הצרכן מטופל בקנאביס? כיצד קנאביס משפיע על גופו באופן אינדיווידואלי וכן האם יש רגישות לאחד מרכיבי הצמח הגורמת לתופעות לוואי. לכל אחד מהזנים מאפיינים ויתרונות משלו וכאמור, היום רוב זני קנאביס היברידיים. בישראל, ניתן לצרוך קנאביס רפואי ברישיון משרד הבריאות בלבד. לבעלי הרישיון ניתן מרשם ובו מצויין הזן המומלץ לסוג הבעיה של המטופל. המרשם מפרט גם את המינון ואת צורת הצריכה (בשמן, בתפרחת וכן הלאה). בחירת הזן המתאים לכל צרכן, צריכה לספק את הצרכים הרפואיים של המטופל. כך למשל, לסובלים מחרדה יומלץ הרכב קנבינואידים מועשר ב-CBD שהינו בעל השפעות מרגיעות המתאים יותר לזן אינדיקה. עבור הסובלים מהפרעות בתיאבון או מתופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים, מומלץ הרכב קנבינואידים עשיר ב-THC , כלומר, זן קנאביס כמו סאטיבה.