מהו קנאביס היברידי ומה יתרונותיו?

יד מחזיקה עלה קנאביס

כשאומרים קנאביס היברידי, מתכוונים לקנאביס אשר מכיל בתוכו שני זנים או יותר של קנאביס. זן קנאביס משמעו ריחו, צבעו, רכיביו והשפעתו של הקנאביס על הצרכן. קיימים עשרות סוגים של זני קנאביס היברידיים, אשר נולדו כתוצאה משנים רבות של הכלאות והשבחות של שני זני האם המקוריים- סאטיבה ואינדיקה. למעשה, היום קשה מאוד למצוא את הזנים המקוריים של קנאביס ומרביתם זנים היברידיים. 

היברידי ולא במקרה:

בני האדם צרכו קנאביס כבר בימי קדם. בתקופות מוקדמות בהיסטוריה, הקנאביס גדל באופן טבעי ולכן נהגו לצרוך אותו על פי הזנים המקוריים שלו נחלקים ל-3 קבוצות עיקריות: 

סאטיבה:  מקורו במזרח אסיה. הוא בעל השפעה ממריצה ומעוררת. מומלץ לשימוש במהלך היום. זן הסאטיבה מכיל אחוזים גבוהים של קנבינואיד הפסיכו-אקטיבי THC ואחוזים נמוכים יותר של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בצמח. הוא יעיל בשיכוך כאבים, הרפיית שרירים, והגברת תיאבון.

אינדיקה: מקורו מהודו. השפעתו מרגיעה והוא מומלץ לשימוש בשעות הלילה. זן האינדיקה מכיל אחוזים גבוהים  של הרכיב הפסיכו-אקטיבי, THC וכן של הרכיב CBD,  הוא נחשב יעיל לטיפול בחרדה, אינסומניה, טרשת, פרקינסון ועוד.

רודראליס: מקורו במרכז רוסיה והוא כמעט אינו נמצא כלל בשימוש צרכנים כיום. הוא תת זן קנאביס שהתפתח  מאינדיקה. הוא מכיל אחוזים מזעריים של THC ואחוזים גבוהים של סיבידי , לכן הוא לא משנה תודעה ולא גורם תחושת "היי".

בעידן המודרני, בני האדם החלו לגדל קנאביס באופן מבוקר, אז גם החלו תהליכי השבחה והכלאה בין זנים שונים. זנים היברידיים, הם מרבית הזנים הקיימים היום בתעשייה הכלאה בין הזנים השונים של קנאביס מאפשרת את מיקסום הפוטנציאל הרפואי שלו. 

האם זן הקנאביס קובע את השפעתו על הצרכן?

מעבר לצורה, לריח ולטעם של הקנאביס אשר נקבע על ידי הזן שלו, לזנים השונים יש גם השפעות שונות על הצרכנים. כאמור סאטיבה מכיל אחוזים גבוהים יותר של הרכיב הפסיכואקטיבי THC ולכן בעל השפעה מעוררת וממריצה, והוא גורם לתחושת "היי". בעוד שאינדיקה מכיל אחוזים גבוהים של CBD ולכן הוא דווקא מרגיע, מרדים ומפחית חרדות. אבל, מאחר שכיום אין כמעט זני קנאביס מקוריים ורובם הגדול היברידיים, מה שקובע את השפעתם הוא הרכב החומרים הפעילים והאחוז שלהם במוצר. צמח הקנאביס מכיל עשרות רכיבים פעילים הנחלקים ל-3 קבוצות עיקריות: קנבינואידים, פלבנואידים טרפנים. כך קנאביס עתיר THC ובעל אחוזים נמוכים של CBD, יהיה ממריץ יותר, בעל השפעה פסיכואקטיבית חזקה ויעיל מאוד בשיכוך כאבים. לעומתו קנאביס, המכיל אחוזים נמוכים של THC ואחוזים גבוהים של CBD, יהיה מרגיע  ומרדים יותר. 

מהם היתרונות של זנים היברידיים?

הרעיון מאחורי זנים היברידיים הוא השבחה של קנאביס, כך שימקסם את ההשפעה שלו על הצרכן. בזנים היברידיים, הצמח מופק משילוב, הכלאת שני צמחים המכילים גנטיקה דומיננטית של סאטיבה  אינדיקה ורולדיס. ככל שהדומיננטיות של זן מסוים בזן המושבח, תהיה גדולה יותר, כך הוא משפיע באופן דומה לזן המקורי. בהכללה: יהיה ממריץ או מרגיע. דורות רבים של הכלאה מבוקרת לאורך ההיסטוריה הארוכה של חקלאות קנאביס, הביאו לכך שהזנים ההיברידיים איכותיים יותר וההשפעה שלהם, הן למטרות רפואיות והן לצורכי פנאי ושעשוע, גדולה יותר. בזנים ההיברידיים נעשה תהליך בחירה והרבעה של הצמחים האיכותיים ביותר בעלי הסגולות והתכונות הטובות ביותר.